نگهداری از گیاهان آپارتمانی (شمشاد ژاپنی)

نگهداری از گیاه شمشاد

بهتر است است بدانید که شمشاد ژاپنی در واقع درختچه ای از جنس Aucuba و خانواده Garryaceae خواهد بود که با نام علمی Spotted Laurel نیز معرفی می‌شود.
شمشاد ژاپنی را می توان گیاهی همیشه سبز دانست که اغلب در فضای آزاد به عنوان گیاه بوته ای و در گلدان به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می شود.

 

شمشاد ژاپنی بومی مناطقی از ژاپن، چین و تایوان می‌باشد که اغلب در دشت ها، جنگل ها، کوه ها و مناطق مرطوب از جمله کنار رودخانه ها می‌روید.
این گیاه به دلایل مختلفی از جمله همیشه سبز بودن، زیبایی، مقاومت به نور کم، سازگاری به انواع آب و هوا، مقاومت در برابر سرما و همچنین شوری خاک محبوبیت خاصی به دست آورده
و به همین خاطر در بیشتر نقاط جهان طرفداران خاص خود را دارد.

گیاه شمشاد ژاپنی دارای دو پای نر و ماده می باشد که از یکدیگر جدا هستند و برای تولید گل بایستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این گیاه دارای گل هایی به رنگ ارغوانی بوده و میوه هایی مشابه تمشک داشته که اغلب در طول فصل پاییز رشد می کنند.

توجه داشته باشید که شمشاد ژاپنی در کشور ما به عنوان یک گیاه گلدانی شناخته می شود اما اگر نیاز های پرورشی آن به خوبی فراهم شود یک درختچه مناسب فضای باز محسوب خواهد شد. در مناطقی که رطوبت نسبی هوا و همچنین خاک های مناسب زراعی با PH اسیدی شرایط را فراهم می کنند که در طول ماه های تابستان خشکی و سوختگی برگ ها پیش نیاید به عنوان یک درختچه و یک درخت در حاشیه خیابان ها مطرح می شود.

 

شمشاد ژاپنی

نحوه تکثیر و کاشت گیاه

به طور کلی راحت ترین روش برای کاشت و تکثیر گیاه استفاده از قلمه های آن می‌باشد که بایستی در اواخر دوره رشد گیاه یعنی در اواخر تابستان انجام می‌گیرد.
در واقع برای تکثیر از طریق قلمه ساقه در ابتدا بایستی چندین ساقه از گیاه را از پایین گره ساقه یعنی همان نقطه ای که ریشه یا ساقه جدید از آن می‌روید
به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استری از آن جداکنید.

سپس قلمه ها را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان دو چندان گردد و قلمه ها سریع تر ریشه کنند.
حال بایستی چندین گلدان کوچک را پر از ترکیب پرلیت، شن و پیت ماس کنید و قلمه های آماده شدن را درون آن قرار دهید.

توجه داشته باشید که قلمه ها پس از کشت باید در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار بگیرند. پس از گذشت مدتی قلمه ها ریشه می دهند
و این به معنای موفقیت آمیز بودن فرآیند قلمه گیری است. توصیه می شود که در مراحل اولیه رشد قلمه ها از آن ها به خوبی مراقبت کنید.

آبیاری مورد نیاز :

درختچه شمشاد ژاپنی معمولا در برابر کم آبی جزو مقاوم ترین گیاهان است که در مقابل نیز از آبیاری زیاد چندان خوشش نمی‌آید
و میزان آبیاری آن بایستی همیشه به اندازه کافی باشد؛ برگ های شمشاد اغلب براق و چرمی مانند هستند که آب به سختی از آن تبخیر می‌شود
و به همین خاطر در برابر کم آبی هستند.

 

 

کود و خاک مورد نیاز :

قطعا می توان گفت که شمشاد ژاپنی درون خاک غنی و با زهکشی مناسب رشد خوبی خواهد داشت و بهترین بستر برای این گیاه حاوی یک پیمانه خاک رس ،
یک پیمانه پیت ماس و یا خاک برگ و یک دوم پیمانه ماسه ی شکسته مخلوط شده باشند؛ می توانید بر اساس دستور مقداری کود شیمیایی نیز به آن اضافه کنید.

توصیه می شود که گیاهتان را هر سه الی چهار ماه یک مرتبه کوددهی کنید. به هیچ وجه گیاهان تازه کاشته شده و همچنین گیاهان تازه خریداری شده از ۴ تا ۶ ماه را کوددهی کنید.

شمشاد ژاپنی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *