نگهداری از گیاهان آپارتمانی ( کاکتوس انجیر تیغی )

کاکتوس انجیر تیغی

انجیر تیغی یا اپونتیا یکی از معروفترین گونه های کاکتوس می‌باشد؛ این کاکتوس که کاکتوس راکتی نیز نمیده می‌شود
در برگیرنده کاکتوسهای برگ پهن ، راکتی درشت و کوچک است. پرورش این گیاه بسیار اسان است؛ این کاکتوس در مناطق مدیترانه ای و گرمسیری به عنوان گیاه زینتی
حدود 1 تا 2.5 متر به خوبی رشد خواهد کرد ، رنگ گل های براق آن زرد و بعضی اوقات نارنجی می‌شود.

انجیر تیغی در اواسط تابستان گل می‌دهد؛ میوه های کاکتوس، خوراکی عادی برای مردم مکزیک و جنوب آمریکا می‌باشد.
میوه آن گرد و متمایل به رنگ ارغوانی و قرمز در داخل و در خارج، نزدیک به سفید است و اندازه‌ی آن تا 6 سانتی متر می‌رسد.
قبل از مصرف میوه این گیاه ،باید آن را خوب تمیز کنید ، چرا که تیغ های روی آن هنگامی که وارد پوست شوند ، بسیار دردناک می‌شوند.
از آب قرمز میوه انجیر تیغی برای نوشیدن، درست کردن آبنبات و ساخت ژله استفاده می‌شود.

 

آبیاری

یکی از شرایط مهم پرورش و نگهداری این کاکتوس ، نحوه آبیاری آن می‌باشد. بیشترین علت پوسیدگی ریشه آن ، مربوط به آبیاری زیاد است
زیرا کاکتوس انجیر تیغی نیاز آبی زیادی نداشته و مقاوم به خشکی است و در منطقه ای گرم و بی آب رشد می کند.

در زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان ، زمانی که خاک گیاه کاملا خشک بود باید گیاه را آبیاری کنید؛ قبل از آبیاری از باز بودن و اندازه کافی سوراخ های زهکش گلدان مطمئن شوید.
در غیر اینصورت و ناکافی بودن سوراخ ها، به وسیله میخ تا وسیله‌ی دیگری تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک جمع نشود و باعث پوسیدگی ریشه نگردد.
زمانی که کاکتوس شروع به گل دادن کرد، دفعات آبیاری را بیشتر کنید.

 

کاکتوس انجیر تیغی

 

نور مورد نیاز

کاکتوس انجیر تیغی مانند تمام کاکتوسان بیابانی، علاقه زیادی به آفتاب داشته و هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، کامل و مستقیم بهترین رشد را خواهد داشت
و باید در منزل نیز، در نورگیرترین قسمت ، قرار داده شود.

 

خاک مناسب

زهکشی خاک ،مهمترین گزینه‌ای است که باید در هنگام خرید خاک گیاه به آن دقت شود، به غیر از این مورد، هر گونه خاک گلدانی برای این کاکتوس مناسب می‌باشد.
از خاک های مخصوص کاکتوسی که زهکشی خوبی داشته باشد هم می توانید استفاده کنید. از انجیر تیغی می توان در باغچه هایی با دیزاین سنگ هم استفاده کرد.

 

دما

هر چه دمای محیط بیشتر باشد، شرایط رشد کاکتوس ایده آل تر می‌باشد. اما در کل، انجیر تیغی، می تواند نوسانات مختلف دما را در زمستان تا دمای بین 5 تا 10 درجه متحمل شود.

 

نحوه تعویض گلدان

باغچه نیز مکان مناسبی برای کاشت این کاکتوس است، اما اگر قصد دارید از گلدان استفاده کنید ابتدا صبر کنید تا خاک گلدان خشک بشود؛
سپس با ضربه های آرام به کف و دیواره های گلدان ، مشاهده خواهید کرد که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود؛
ریشه های پوسیده وخراب را از گیاه جدا کنید و به کاکتوس، قارچ کش بزنید و سپس به گلدانی با یک سایز بزرگتر حاوی خاک تازه و مخصوص انتقال دهید.

درست مانند قلمه گیری، گیاه را برای مدت کوتاهی آبیاری نکنید تا ریشه های گیاه دچار قارچ و پوسیدگی نشوند؛ و برای تعویض گلدان کاکتوس حتما دستکش بپوشید.

 

کاکتوس انجیر تیغی

 

کوددهی

برای کمک به رشد کاکتوس انجیر تیغی و داشتن برگ‌های بزرگ باید در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان ، به طور ماهانه ، گیاه را با کود متعادل دارای نیتروژن بالا تغذیه کنید.
نیتروژن در گل دادن و تولید میوه این کاکتوس تاثیر زیادی داشته، بنابراین کود مخصوص برای گل دادن کاکتوس در زمستان نیز باید به صورت ماهیانه مورد استفاده قرار گیرد.

 

بیماری های کاکتوس انجیر تیغی

این نوع کاکتوس خیلی کم دچار آفات و بیماری می‌شود. در هنگام خرید این کاکتوس باید توجه کنید که حشره ای روی آن لانه نکرده باشد.
همچنین برای پیشگیری از بیماری پوسیدگی ریشه و ساقه، به میزان آبیاری گیاه دقت کنید و از زهکشی مناسب کف گلدان ها مطمئن شوید.

 

کاکتوس انجیر تیغی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *